Krenz De gedoodverfde opvolger
© Koen Broos

Het communisme als doorgebladerd plaatjesboek.

Krenz, de gedoodverfde opvolger is een stuk over het fenomeen van 'de tweede man'. Over de ambities, de loyaliteitsproblemen en de frustraties van diegene achter de schermen; van de altijd parate, afwachtende plaatsvervanger of de veelbelovende zoon. In 2012 werd Krenz geselecteerd voor het Theaterfestival. Nu gaat de voorstelling eindelijk terug op tour in het kader van het 30-jarige jubileum van de KOE!

In zijn monoloog verbindt Willem de Wolf zijn eigen jeugd met die van Egon Krenz, de kortstondige politieke leider van de DDR ten tijde van de val van de muur. Krenz werd al op 36-jarige leeftijd door zijn politieke opvoeder Erich Honecker tot opvolger benoemd. Vervolgens had hij 17 jaar te wachten en zijn gedrag onbesproken te houden. Als Krenz uiteindelijk, na veel innerlijke strijd, zijn ideologische vader afzet en aan de macht komt, wordt hij al na anderhalve maand zelf weer afgezet. Daarna staat hij als een van de weinigen terecht voor de misdaden van het voormalige regime en belandt hij in de gevangenis. Voor de Wolf belichaamt Krenz een leven dat er maar niet uit wil zien als dat je dacht dat het er bij je voorganger uitzag. Nooit zo licht, zo comfortabel, zo klaar, zo gearriveerd. Een leven ook, waarin je altijd stond te wachten op het startschot. Dat uiteindelijk ook klonk. Om je neer te schieten...

Tekst en spel Willem de Wolf
Ontwerp en uitvoering klank, beeld en licht Pol Geusens
Dank aan Matthias De Koning en Jonas De Smet
Productie de KOE
Met de steun van de Vlaamse overheid

In de pers (3)
In de pers (3)
Het Parool / Simber.nl, Simon van den Berg (17/11/2011)
De Groene Amsterdammer, Loek Zonneveld (2011)
‹Wat enorm helpt is dat Willem de Wolf een begenadigd introvert verteller is, die een unmoralisch soort heimwee onder zijn verhaal spijkert en dat voorts opdient met de vileine humor die me zeer aan Heiner Müller doet denken. Krenz hoort tot het mooiste wat ik in het afgelopen seizoen heb gezien.› ≤Loek Zonneveld, De Groene Amsterdammer≥ ‹Een indrukwekkende tekst, door De Wolf zoekend maar beheerst gebracht. › ≤Riro≥ ‹een van de belangwekkendste voorstellingen van het seizoen.› ≤Het Parool≥ ‹Met zijn doordachte pen, maar ook met zijn authentieke persoonlijkheid op scène blijkt De Wolf een van de fijnste recente aanwinsten voor de Vlaamse podiumkunsten. Zo ontwapenend, zo wereldwijs, zo vol noodzaak zie je theater zelden gemaakt worden. De jury viel voor Krenz als één blok.› ≤Juryrapport Theaterfestival≥